Blog, Procare    19.03.2021

Ako zvládnuť frustráciu a vyčerpanie?

Ak fungujete na stodesať percent a napriek tomu máte pocity viny a zlyhania, práve vtedy vzniká priestor na frustráciu a negatívne následky na psychike. Existujú mnohé spôsoby a možnosti, ktoré väčšine ľudí dokážu priniesť úľavu a pomoc.

Pokiaľ o tom čo sa vo vás odohráva nehovoríte, odnášate si nahromadené emócie spojené s vyčerpanosťou domov a trpí tým nie len vaše psychické zdravie, ale aj osobný a rodinný život. Potláčané emócie sa môžu neskôr prejaviť v podobe úzkostí, depresií, traumatických spomienok alebo somatických ťažkostí.

Stres je reakcia na hroziace nebezpečenstvo

Je dôležité rozumieť tomu, ako organizmus funguje pod psychickou záťažou. V podvedomí človeka sú hlboko zakorenené obranné mechanizmy, ktoré sa aktivujú v prípade ohrozenia. Prvotnými stresovými reakciami sú zamrznutie, útek alebo útok.

Dlhodobé emočné vypätie vedie k syndrómu vyhorenia. Predstavte si činku, ktorej jednu stranu tvoria stresory – zaťažujúce činitele, a druhú salutory – posilňujúce činitele. Ľudia, ktorí sa ocitnú v dlhotrvajúcej záťaži často robia chybu, že neposilňujú salutory a ešte si nakladajú ďalšie závažia stresorov. Namiesto toho, aby si povedali, že na dnes už stačilo a šli si zabehať, ostanú ešte hodinu v práci, lebo nestihli všetko urobiť.

Nepotláčajte emócie

Práve zdieľanie pocitov je jeden z najúčinnejších nástrojov na zvládanie psychickej záťaže. Pokiaľ nehovoríte o tom, čo prežívate, ukladá sa to vo vás. Potlačované emócie sa môžu neskôr prejaviť v podobe traumatických spomienok. V práci väčšinou na to nie je čas, preto vyhľadajte odborníka alebo osobu, ktorej dôverujete, kde tieto negatívne emócie dostanete zo seba von. Keď ich v sebe budete dusiť, nahromadené emócie spojené s vyčerpanosťou sa uvoľnia po opadnutí stresu, spravidla doma po návrate z práce. Prejavuje sa to tak, že ste podráždení, nevrlí, hádaví.

Hovoriť o tom, ako toto náročné obdobie zvládate a čo prežívate je nevyhnutné, pretože uvoľnenie napätia a emócií je dôležitá súčasť odbúravania stresu a prevencie pred vyhorením.

Dýchajte

V ťažkých alebo frustrujúcich momentoch dýchajte nasledovným spôsobom – 4 sekundy sa nadychujte a 4 sekundy zadržte dych a 4 sekundy vydychujte. Dych sa ukľudní, prehĺbi a s ním sa upokojí aj srdce a myšlienky.

Oddýchnite si, športujte a vyhraďte si čas pre seba

Z dlhodobého hľadiska je likvidačné, ak zanedbávame seba a svoje potreby. Pretože psychika nemá energiu na zvládanie stresu. Pritom čím vyššia je psychická záťaž, tým viac je potrebné starať sa o základné fyziologické potreby, ako sú spánok, strava, pitný režim či pohybová aktivita.

Snažte sa dopriať si kvalitný spánok. Prostredníctvom spánku telo a myseľ dostane zaslúžený pokoj. Šport je skvelým pomocníkom na odpútanie sa od stresu a nepríjemných myšlienok. Robte aktivity, ktoré vás napĺňajú radosťou. Aj keď raz týždenne, ale vyhraďte si čas len pre seba.

Pomoc nie je slabosť

Stále sa nájde veľa ľudí, ktorí odmietajú pomoc psychoterapeuta. Jedným z dôvodov sú mýty typu, že nemáte nárok na slabosť, alebo že psychológa potrebuje len slaboch. Opak je pravdou, je to prejavom psychickej zrelosti, ak si človek dokáže pripustiť, že má problém, s ktorým si sám nevie poradiť. Práveže je chybou, ak sa psychologická podpora neposkytuje pomáhajúcim profesiám, ktoré sú z hľadiska psychického zlyhania veľmi rizikové.

 



Ďalšie príspevky, ktoré by Vás mohli zaujímať

Blog 20.09.2022

Slnečné okuliare u detí

Prečítajte si rozhovor s našou oftalmologičkou MUDr. Slavomírou Hercovou, v ktorom sa dozviete viac o nosení slnečných okuliaroch u detí. Od akého veku je ich vhodné nasadzovať? Aké slnečné okuliare odporúča? A je šiltovka dostatočnou ochranou očí? To všetko sa už dozviete v priloženom rozhovore.

Blog 10.08.2022

Odstriekavanie kolostra

Už od 16. týždňa tehotenstva sa v prsníkoch začína tvoriť tzv. KOLOSTRUM. Je to životodarná tekutina, ktorá svojou vysokou kvalitou a výživovou hodnotou predstihuje materské mlieko.

Blog 03.08.2022

Problémy pri dojčení? 7 polôh a riešení, ako si poradiť

Dojčenie je síce prirodzené, no treba sa ho naučiť. Ktoré hlavné zásady treba dodržať, aby šlo ako po masle?

Odoberajte novinky e-mailom

(Required)
 

PROCARE TeleCare

Možnosti riešenia vašich zdravotných komplikácií doma a v zahraničí

 

Teraz 25% zľava

VIAC INFO