Krása, šport a relax, Procare, Vlog    21.02.2018

Stravovanie pri športovej príprave

Výživa je neoddeliteľnou súčasťou tréningu k vytúženému cieľu. Veľmi vhodný spôsob ako podporiť výkonnosť je stravovanie. Športovci, ktorých športový výkon presahuje trvanie dvoch hodín využívajú špeciálnu diétu pred pretekom.

 

Sacharidová super kompenzačná diéta

Cieľom tejto diéty je zvýšenie glykogénových zásob v organizme. Je možné ju absolvovať sedem dní pred pretekom (3+3+1) alebo v kratšej verzii – štyri dni pred pretekom (2+2+0).

Prvé tri dni sa sústredíte na elimináciu sacharidov z vašej stravy. V týchto dňoch by mali vo vašom jedálničku dominovať ryby, ktoré obsahujú najvyšší podiel bielkovín (kapor, tuniak, halibut, treska), ďalej vajcia, hovädzí steak, kuracie mäso, zeleninu, ale vo veľmi obmedzenom množstve.

Pitný režim a príjem vitamínov počas diéty

Čo sa týka nápojov veľa možností nie je. Voda a nesladený čaj, pretože cukor je takmer všade.

Dni, keď neprijímame žiaden cukor, je organizmus náchylnejší na ochorenia. Dochádza k poklesu imunity. Preto sa odporúča dopĺňať vitamíny B a C. Je možné, že sa objavia pocity apatie, nevládania a pocity úzkosti vedúce až k psychickej nepohode.

Druhá trojdňová fáza

Cieľom druhej fázy je obmedziť príjem bielkovín a navýšiť množstvo sacharidov, t.j. prijímanie cukrov vo vysokom množstve. Odporúča sa v tejto fáze denne prijať 3 gramy sacharidov na kilogram telesnej hmotnosti.

Strava by mala obsahovať najmä ryžu, zemiaky, cestoviny, ovocie, sušené ovocie, pečivo. V strave bohatej na sacharidy musíme dbať na dostatočný prísun tekutín, pretože dochádza k zvýšenej spotrebe tekutín. Tréningy sú iba v nízkej intenzite.

Záver diéty

Záver diéty – fáza normalizácie je deň pred pretekom. Stravujete sa normálne. To znamená, že prijímate všetky makroživiny- cukry, tuky, bielkoviny ako ste zvyknutí.
Výsledkom super kompenzačnej diéty je nahromadenie glykogénu v pracujúcich svalových bunkách. Super kompenzáciou si môžete zvýšiť svoj výkon. Treba si však dávať pozor. Takáto diéta sa neodporúča viac ako 3x do roka.

Viac tipov, ako správne stravovať pri športovaní, vám prezradí úspešná slovenská bežkyňa a trénerka Romana Komarňanská.

Romana sa pravidelne umiestňuje v pretekoch od 5 do 42 kilometrov na najvyšších priečkach. Behu sa venuje takmer neustále, trénuje sama, ale má aj svojich zverencov. Behu sa venuje denne hodinu až dve, k tomu pridáva iné pohybové aktivity a regenerácia. Pre svojich zverencov pripravuje tréningové plány a aj ich vedenie.

Páčil sa vám tento článok? Viac rád si môžete prečítať v blogu O zdraví.

Máte otázky ohľadom vášho zdravotného stavu? Vyskúšajte našu službu ProCare Lekár 24. Náš odborník na telefóne je tu pre vás 24 hodín/7 dní v týždni



Ďalšie príspevky, ktoré by Vás mohli zaujímať

Aktuality 06.07.2020

Pacientom s chorým srdcom pomôže nový prístroj. Je prvým v strednej Európe.

V bratislavskom Centre intervenčnej neurorádiológie a endovaskulárnej liečby CINRE pribudla pre pacientov nová sála, ktorá je vybavená jedinečným prístrojom. Angiografický systém ARTIS icono umožní vďaka špičkovej technológii a umelej inteligencii vyšetriť viac pacientov za kratší čas. CINRE je prvé zdravotnícke zariadenie v strednej Európe, v ktorom bude tento prístroj slúžiť pacientom.

Aktuality 30.06.2020

Ako na alergickú nádchu

K typickým prejavom alergie počas peľovej sezóny patrí nádcha, slzenie očí, svrbenie slizníc, kašeľ, dýchacie ťažkosti, bolesti hrdla. Ako zvládnuť práve alergickú nádchu? Dozviete sa v rade MUDr. Dušany Žinčákovej, primárky oddelenia vnútorného lekárstva Nemocnice Svet zdravia Humenné a imunoalergologička.

Blog 30.06.2020

Pripravte sa na alergickú sezónu

Obsah alergénov peľu v ovzduší závisí od počasia. Ako sa pripraviť na letné obdobie plné peľu? Dozviete sa v rade MUDr. Dušany Žinčákovej, primárky oddelenia vnútorného lekárstva Nemocnice Svet zdravia Humenné a imunoalergologičky.

Odoberajte novinky e-mailom

 

PROCARE LEKÁR 24

Možnosti riešenia vašich zdravotných komplikácií doma a v zahraničí

 

Teraz 25% zľava

VIAC INFO