Blog, Procare, Rady lekárov, Koronavirus    20.04.2021

Rehabilitácia doma po prekonaní COVID-19 s ľahším priebehom

Respiračná fyzioterapia je súhrn dýchacích cvičení, ktoré sa vykonávajú v prirodzenom rytme dýchania. Udržiava a zlepšuje funkcie dýchania a pľúcnej ventilácie. Zlepšuje okysličenie krvi a následne aj tkanív. Podstata dychovej gymnastiky je uvedomenie si vlastného dýchania – nádych nosom a výdych ústami.

 

Dychové cvičenia sú vhodné pre znovunadobudnutie vyváženého muskuloskeletálneho (kostrovo-svalového) systému, teda svalstva hrudníka, bránice a svalstva brucha. Rovnako zvyšujú aj objem pľúc, urýchľujú proces navrátenia do bežného denného režimu. Pri cvičení sa dôraz kladie na synchronizáciu dýchania a časové rozvrhnutie ako vdychu, tak aj výdychu. Cvičenia možno vykonávať v rôznych polohách, a to v ľahu, v sede alebo v stoji.

Cvičenie je určené pre:

  • osoby v domácej liečbe, ktoré majú symptómy ochorenia COVID-19, bez potreby hospitalizácie;
  • osoby bez teploty;
  • osoby bez sprievodných ochorení (napr. zápal pľúc v akútnej fáze, ischemické a iné ochorenia srdca, arytmia, permanentne prítomná dychová nedostatočnosť).

Cvičenie vykonávame:

  • minimálne 10 minút denne;
  • minimálne 2x denne;
  • postupne zvyšujeme náročnosť podľa individuálnych potrieb.

Tieto cvičenia nemožno vykonávať bez predošlého schválenia odborným lekárom alebo fyzioterapeutom. V prípade nežiaducich účinkov skráťte dĺžku cvičenia. V prípade potreby vyhľadajte odbornú pomoc.

Správny stereotyp dýchania

Ľahnite si na chrbát, pokrčte nohy v kolenách. Jednu ruku umiestnite na hrudnú kosť, druhú na spodný okraj rebier tak, aby prsty spočívali vpredu na bruchu. Následne spustite plecia dozadu a hrudník dolu a nadýchnite sa nosom tak, aby sa hrudná kosť zdvíhala len minimálne a dolné rebrá sa rozťahovali nielen dopredu a dozadu, ale aj do strany. Potom voľne vydýchnite pootvorenými ústami, akoby ste chceli zarosiť zrkadlo. Opakujte 5x. Takéto dýchanie budeme používať aj pri nasledujúcich cvičeniach.

Rezistované dýchanie

Ide o dýchanie proti odporu. Potrebujeme pohár s vodou a slamku (čím užšia, tým väčší odpor). Zhlboka sa nadýchnite a pomaly plynule vydychujte cez slamku. Obmena môže byť balón, gumená rukavica, trúbka. Nádych nosom do bránice, výdych ústami „ši-ši-ši“ alebo „fu-fu“. Plynulý nádych a pri výdychu hláskujeme M, N, O, U, vždy so sťahom a uvoľnením bránice. Plynulý nádych do bránice a s výdychom nahlas počítam od jeden až do konca výdychu, snaha o predĺžený výdych. Rovnako počítame s nádychom a vtedy predlžujeme nádych.

Viac odporučených cvičení nájdete v našej brožúre .



Ďalšie príspevky, ktoré by Vás mohli zaujímať

Aktuality 06.05.2021

Spustili sme kampaň so Zuzkou Smatanovou k Svetovému dňu hygieny rúk

Blog 27.04.2021

Spôsobuje vám pohyb bolesti?

Rázová vlna je jedna z najúčinnejších liečebných metód v súčasnosti. Jej 95% účinok liečby pôsobí pozitívne pri kostnej prestavbe a upevňuje zdravý a nebolestivý pohyb. Je vhodná tiež pre profesionálnych a rekreačných športovcov.

Blog 13.04.2021

Pokojný spánok sa u dieťaťa pod tlakom a stresom nedostaví

Vedci skúmajú dopad spánku na kvalitu nášho života už celé roky. A všetky výskumy sa zhodujú, že kvalitný a pravidelný spánok je jednou z najdôležitejších vecí, ktoré pre svoje fyzické i psychické zdravie potrebujeme.

Odoberajte novinky e-mailom

 

PROCARE LEKÁR 24

Možnosti riešenia vašich zdravotných komplikácií doma a v zahraničí

 

Teraz 25% zľava

VIAC INFO