Blog, Procare, Rady lekárov, Koronavirus    20.04.2021

Rehabilitácia doma po prekonaní COVID-19 s ľahším priebehom

Respiračná fyzioterapia je súhrn dýchacích cvičení, ktoré sa vykonávajú v prirodzenom rytme dýchania. Udržiava a zlepšuje funkcie dýchania a pľúcnej ventilácie. Zlepšuje okysličenie krvi a následne aj tkanív. Podstata dychovej gymnastiky je uvedomenie si vlastného dýchania – nádych nosom a výdych ústami.

 

Dychové cvičenia sú vhodné pre znovunadobudnutie vyváženého muskuloskeletálneho (kostrovo-svalového) systému, teda svalstva hrudníka, bránice a svalstva brucha. Rovnako zvyšujú aj objem pľúc, urýchľujú proces navrátenia do bežného denného režimu. Pri cvičení sa dôraz kladie na synchronizáciu dýchania a časové rozvrhnutie ako vdychu, tak aj výdychu. Cvičenia možno vykonávať v rôznych polohách, a to v ľahu, v sede alebo v stoji.

Cvičenie je určené pre:

  • osoby v domácej liečbe, ktoré majú symptómy ochorenia COVID-19, bez potreby hospitalizácie;
  • osoby bez teploty;
  • osoby bez sprievodných ochorení (napr. zápal pľúc v akútnej fáze, ischemické a iné ochorenia srdca, arytmia, permanentne prítomná dychová nedostatočnosť).

Cvičenie vykonávame:

  • minimálne 10 minút denne;
  • minimálne 2x denne;
  • postupne zvyšujeme náročnosť podľa individuálnych potrieb.

Tieto cvičenia nemožno vykonávať bez predošlého schválenia odborným lekárom alebo fyzioterapeutom. V prípade nežiaducich účinkov skráťte dĺžku cvičenia. V prípade potreby vyhľadajte odbornú pomoc.

Správny stereotyp dýchania

Ľahnite si na chrbát, pokrčte nohy v kolenách. Jednu ruku umiestnite na hrudnú kosť, druhú na spodný okraj rebier tak, aby prsty spočívali vpredu na bruchu. Následne spustite plecia dozadu a hrudník dolu a nadýchnite sa nosom tak, aby sa hrudná kosť zdvíhala len minimálne a dolné rebrá sa rozťahovali nielen dopredu a dozadu, ale aj do strany. Potom voľne vydýchnite pootvorenými ústami, akoby ste chceli zarosiť zrkadlo. Opakujte 5x. Takéto dýchanie budeme používať aj pri nasledujúcich cvičeniach.

Rezistované dýchanie

Ide o dýchanie proti odporu. Potrebujeme pohár s vodou a slamku (čím užšia, tým väčší odpor). Zhlboka sa nadýchnite a pomaly plynule vydychujte cez slamku. Obmena môže byť balón, gumená rukavica, trúbka. Nádych nosom do bránice, výdych ústami „ši-ši-ši“ alebo „fu-fu“. Plynulý nádych a pri výdychu hláskujeme M, N, O, U, vždy so sťahom a uvoľnením bránice. Plynulý nádych do bránice a s výdychom nahlas počítam od jeden až do konca výdychu, snaha o predĺžený výdych. Rovnako počítame s nádychom a vtedy predlžujeme nádych.

Viac odporučených cvičení nájdete v našej brožúre .



Ďalšie príspevky, ktoré by Vás mohli zaujímať

Blog 20.07.2021

Rakovinu môžete aj zdediť

Všetky nádorové ochorenia sú geneticky podmienené, to znamená, že pri ich vzniku je rozhodujúca genetická zmena bunky. Ale pomerne malá časť onkologických ochorení je dedične podmienená, čiže genetická porucha sa priamo dedí.

Blog 01.07.2021

Sestra Ľubka pracuje v rimavskosobotskej nemocnici presne 50 rokov!

Ľuba Husáriková nastúpila na pozíciu sestry do nemocnice v Rimavskej Sobote 1. júla 1971. Odvtedy uplynulo presne 50 rokov, no ona vraví, že to ubehlo. Keď ešte ako osemročná ležala hospitalizovaná v nemocnici, zbadala milú a peknú sestru v krásnej modrej uniforme. Zostala ňou taká očarená, že už vtedy si povedala, že sa stane zdravotnou sestrou. A sľub, ktorý dala sama sebe, aj o pár rokov dodržala. A drží už polstoročie. Viac sa dozviete v rozhovore.

Blog 24.06.2021

Aký vplyv mala pandémia na deti?

Obdobie pandémie bolo hektické nielen pre zdravotníkov, ale aj pre rodičov a deti. Ako ju deti prežívali? O svojich skúsenostiach sa podelila pediatrička MUDr. Eva Mocová, PhD. z polikliniky ProCare Medissimo.

Odoberajte novinky e-mailom

 

PROCARE TeleCare

Možnosti riešenia vašich zdravotných komplikácií doma a v zahraničí

 

Teraz 25% zľava

VIAC INFO