Blog, Rady lekárov, Svet Zdravia, Michalovce    13.04.2021

Pokojný spánok sa u dieťaťa pod tlakom a stresom nedostaví

Vedci skúmajú dopad spánku na kvalitu nášho života už celé roky. A všetky výskumy sa zhodujú, že kvalitný a pravidelný spánok je jednou z najdôležitejších vecí, ktoré pre svoje fyzické i psychické zdravie potrebujeme.

 

Pri deťoch to platí dvakrát intenzívnejšie, nakoľko ich mozog i telo sa intenzívne vyvíja

Potreba spánku dvoj- až trojmesačného bábätka sa nemení z hľadiska priemerného denného času spánku, ale dochádza k posunu denného a nočného spánku. Nočný čas spánku sa zvyšuje a denný čas spánku sa znižuje. Priemerná doba denného spánku je 4 – 5 hodín. Počet spánkov počas dňa medzi 3. – 4. mesiacom až 1. rokom klesá.

Čo robiť, ak vaše bábätko prestáva cez deň spávať?

Uprednostňujte zaspávanie v pokojnej atmosfére, zachovávajte rovnaký rituál uspávania. Cez deň buďte čo najviac spolu vonku. Ak ste doma, vpusťte do bytu alebo domu čo najviac svetla.

Počas dňa sa spolu veľa hrajte, maznajte, rozprávajte. V noci podľa možnosti nerozsvecujte svetlo a obmedzte dlhší kontakt. Buďte flexibilní na potreby a požiadavky dieťatka. Jemný zvuk v pozadí neprekáža, ale veľkému hluku sa vyhnite.

Kedy by malo dieťatko začať spávať vo vlastnej postieľke samé?

Mnohé deti spia v spálni s rodičmi, aj keď sú už dostatočne zrelé byť vo svojej vlastnej izbe a posteli. Presný vek sa nedá určiť. Je potrebné, aby rodičia našli správny moment, keď vycítia, že dieťa je schopné osamostatnenia.

Pre každé dieťa je pohodlné a príjemné neopustiť rodičovskú posteľ

Preto by mali impulzy prichádzať v správny čas aj zo strany rodičov. Rozprávajte sa s dieťaťom o zmenách, ktoré očakávate. Dohodnite sa, od ktorého dňa bude spať samo v posteli. Pred odchodom do postele sa uistite, že dieťa má vytvorené všetky podmienky pre dobrý spánok (obľúbená hračka…).

Pred spaním pomôže dieťaťu uvoľniť sa a pripraviť sa na spánok. Teplý kúpeľ, dobrá knižka a objatie môžu dieťaťu pomôcť rýchlo a ľahko zaspať. A potom môžete v pokoji zhasnúť svetlo, zatvoriť dvere a odísť z izby.

Rutina pred spaním pomôže dieťaťu uvoľniť sa a pripraviť sa na spánok

Dávajte dieťaťu drobné odmeny, napríklad body za to, ak zostane vo vlastnej posteli. Problémom môže byť aj, ak bude mať dieťa mladšieho súrodenca, ktorý bude spať vo vašej posteli. Staršie dieťa môže ľahko žiarliť a budete to mať ešte ťažšie. Pomôcť môže viac spoločne stráveného času počas dňa. Pod tlakom a stresom sa nikdy pokojný spánok nedostaví.

Túto radu pre vás pripravila MUDr. Dana Jurečková, PhD. primárka detského a novorodeneckého oddelenia Nemocnice Svet zdravia Michalovce. Páčila sa vám táto rada od našej lekárky? Viac rád od našich lekárov si môžete prečítať v blogu O zdraví.

 

 

 



Ďalšie príspevky, ktoré by Vás mohli zaujímať

Aktuality 06.05.2021

Spustili sme kampaň so Zuzkou Smatanovou k Svetovému dňu hygieny rúk

Aktuality 28.04.2021

Barbarka z michalovskej nemocnice navštívila prezidentku SR

Barbara Balogová bola jednou z tých, ktorých tento mesiac pri príležitosti Medzinárodného dňa Rómov v Prezidentskom paláci prijala hlava štátu Zuzana Čaputová. Mladá 19-ročná zdravotnícka asistentka pôsobí v Nemocnici Svet zdravia Michalovce na oddelení anestéziológie a intenzívnej medicíny. Ako toto stretnutie s prezidentkou prežívala? Vyspovedali sme ju!

Blog 27.04.2021

Spôsobuje vám pohyb bolesti?

Rázová vlna je jedna z najúčinnejších liečebných metód v súčasnosti. Jej 95% účinok liečby pôsobí pozitívne pri kostnej prestavbe a upevňuje zdravý a nebolestivý pohyb. Je vhodná tiež pre profesionálnych a rekreačných športovcov.

Odoberajte novinky e-mailom

 

PROCARE LEKÁR 24

Možnosti riešenia vašich zdravotných komplikácií doma a v zahraničí

 

Teraz 25% zľava

VIAC INFO