Aktuality    21.04.2017

Pohotovosť, záchranka či liečba doma? Viete, ako sa rozhodnúť?

“Choď k doktorovi, nech ti dá dáke pirule na to.” Túto známu babkovskú radu, počul asi každý. Možno aj pre tento ľudový folklór – ísť k lekárovi s hocičím – chodia Slováci k lekárovi pričasto a jedia priveľa liekov. Ako sa však správne rozhodnúť? Kedy volať sanitku, kedy ísť na pohotovosť a kedy a ako sa liečiť doma? Skúste sa zorientovať podľa tohto návodu.

(zdroj: Pexels.com)

Cítiť sa chorý, neznamená automaticky byť chorý. Únava, stres, psychika môžu spôsobiť, že symptómy, ktoré človek má, si nevyžadujú lekársku radu, ale posteľ, poriadny odpočinok a zvoľnenie tempa. Keď však s telom nie je niečo v poriadku a to “niečo” sa odohralo náhle, sú v zásade tri možnosti – ísť k svojmu lekárovi, ísť na pohotovosť alebo volať záchranku. Kedy volať koho?

Spýtali sme sa na to lekárov z telefonickej linky DôveraLinka24, na ktorej sa volajúci môžu poradiť, ako postupovať v prípade problémov týkajúcich sa zdravia. Táto linka po testovacej prevádzke spustila svoju ostrú verziu len tento mesiac a ľudia sa na nej môžu lekárov spýtať v podstate na všetko, čo súvisí s ich zdravotným problémom. Či už je to informácia o mieste najbližšej pohotovostnej lekárne, odporúčanie lieku na bolesť hlavy, alebo popis režimových opatrení pred CT vyšetrením.

Keď dieťatko teplotuje

Začnime skúsenosťou pacientky. Jej dcérka mala teploty do 39 stupňov. Býva na dedine a do mesta, naviac v chladnom zimnom počasí, to má dobrých tridsať kilometrov. Ale čo s dvojročným dievčatkom a teplotami uprostred noci? Ísť k lekárovi až ráno a spoľahnúť sa na paralen, alebo ísť hneď? Mama zavolala lekárom, aby sa poradila. Lekárka na druhej strane sa povypytovala na príznaky a odporučila zostať doma. Pridala tipy, čo s dieťatkom robiť do rannej návštevy lekára. Zafungovalo a mamička s dcérkou išli až na druhý deň k svojej detskej lekárke. Tá ich ubezpečila, že urobili v danej situácii to najlepšie, čo mohli.

Keď si človek zlomí nohu, asi vie, že má ísť na chirurgiu, alebo ťažká havária potrebuje sanitku. Ale čo v zložitejších domácich prípadoch, ktoré nie sú len o chrípke, angíne či nachladnutí a hrozia infarktom či mŕtvicou? Kedy ísť na pohotovosť a kedy volať záchranku?

(zdroj: Pexels.com)

Infarkt alebo…?

Napríklad staršia pani, ktorá doobeda pracovala na záhradke, až kým pocítila slabosť a tlak na hrudníku. Zbalila radšej motiku, odložila krhlu a išla domov. Bolesť na hrudníku však nepoľavila, naopak bola výraznejšia, prenášala sa do ľavej ruky a ľavej strany krku. Zalial ju studený pot a pridal sa pocit, že odpadne. Manžel jej zmeral tlak a jeho hodnota bola nízka. Slabší infarkt, alebo len fyzická slabosť?

Manžel sa nevedel rozhodnúť a balansoval na pokraji paniky. Zišlo mu na um poradiť sa s lekárom cez telefón. Podľa popisu a uvedených príznakov lekári odhadli, že to môže byť infarkt a pani upozornili, aby fyzickú aktivitu obmedzila na minimum a sadla si k otvorenému oknu. Lekári potom sami kontaktovali záchrannú službu, odovzdali jej informácie o pacientke a o chvíľu už prišla po pani sanitka. Diagnóza sa potvrdila.
Telefonická linka s lekárom však nie je náhradou záchranky. Vo vážnych prípadoch, keď vidíme, že ide o život, treba volať čísla integrovaného záchranného systému 112 alebo lekársku záchrannú službu 155. Konzultovanie zdravotného stavu po telefóne si nechajme len na menej závažné prípady.

(zdroj: Pexels.com)

Dobrodružstvo na toalete

Dobre mienená a odborná rada vie pomôcť aj pri zdanlivých banalitách. Svoje o tom vie aj pán, ktorý po celodenných hnačkách nemal najmenšiu chuť ísť na pohotovosť a vysilený testovať tamojšie toalety. Ochorenie mu však dalo riadne zabrať a nevedel, čo to s ním urobí počas noci. Poradil sa preto s lekármi na linke a tí mu na základe popísaných príznakov poradili, aby skúsil domácu liečbu, že pravdepodobne ide o črevnú chrípku. Rady fungovali a jeho reakcia o pár dní bola takáto: “Neveril by som, že Paralen, Smecta, čierny čaj a ryžový odvar tak zaberajú. Na druhý deň hnačky skoro úplne prešli. Od kolegu v práci som sa potom dozvedel, že aj jeho skolila črevná chrípka.”

Ako sa správne rozhodnúť

Kedy teda ísť na pohotovosť a kedy vyčkať na ordinačné hodiny svojho lekára? Lekári z telefonickej služby DôveraLinka24 radia takto: “Pri vážnych stavoch ako sú bolesti na hrudníku, odpadnutie, tŕpnutie končatín, ktoré môže znamenať mozgovú porážku je potrebné ihneď volať záchranku. V prípade chrípky, hnačiek, rôznych bolestí, či príznakov alergie by mal poistenec vyhľadať lekára. Nie vždy je však nevyhnutné ísť okamžite na pohotovosť. Práve v situáciách, keď poistenci nevedia, ako postupovať, môžu pomôcť svojou radou lekári cez telefón. Nezabudnite si naše číslo 0905 500 024 uložiť do svojho mobilu, aby ste ho mali vždy poruke.”

DôveraLinka24 je bezplatná, platí sa len cena hovoru. Funguje 24 hodín denne, sedem dní v týždni a môžu ju využívať všetci poistenci zdravotnej poisťovne Dôvera.



Ďalšie príspevky, ktoré by Vás mohli zaujímať

Aktuality 21.09.2017

Prejsť do Dôvery sa teraz oplatí ešte viac

Nadštandardné služby od zdravotnej poisťovne Dôvera vám uľahčia život a pomôžu ušetriť čas alebo peniaze. Výhody poistenia môžete naplno využívať aj v sieti našich polikliník.

Aktuality 25.08.2017

Poliklinika ProCare Bory bude 30. a 31. augusta zatvorená

Vážení klienti, poliklinika Bory Mall je z prevádzkových príčin v dňoch 30. a 31. augusta 2017 ZATVORENÁ.

Aktuality 10.08.2017

Štátnym nemocniciam s CT vyšetreniami pomôžeme

S problémom bratislavských štátnych nemocníc s nefunkčnými CT, sme pripravení svojimi voľnými kapacitami pacientom maximálne vyjsť v ústrety.

Odoberajte novinky e-mailom

 

PROCARE LEKÁR 24

Možnosti riešenia vašich zdravotných komplikácií doma a v zahraničí

 

Teraz 20% zľava

VIAC INFO
 

Vaše prvé vyšetrenie v ProCare

1. Rezervácia termínu

Zavolajte na Infolinku 0907 888 999 a rezervujte si termín Vášho vyšetrenia v ProCare.

2. Keď ste v ProCare

Po príchode do polikliniky sa môžete registrovať na recepcii alebo využiť registračný kiosk. Lekár tak má ihneď informáciu o Vašej prítomnosti.

3. Vyšetrenie

Počas vyšetrenia v ProCare venujeme pacientom 100% pozornosť, pričom im jasne a zrozumiteľne vysvetľujeme ich diagnózu. Vždy oceníme aj vašu spätnú väzbu.

4. Liečba

Pacientom sú k dispozícii lekári všetkých 14 zariadení siete ProCare. Počas liečby neváhajte využiť aj konzultácie prostredníctvom služby ProCare lekár24 na čísle 0918 911 911.

Majte svoje zdravie vždy pod kontrolou.